Opravitelnost výrobků a uhlíková stopa: Češi a udržitelné nákupy
Někdo má udržitelné nakupování v malíku – od výběru dodavatele po bezemisní doručení, a jiný zase očekává, že odpovědnost za udržitelnost za něj převezmou samy značky. Jak jsou na tom Češi? O pár řádků níže se dozvíte aktuální trendy chování spotřebitelů v době ekonomické nestability a po dvouleté pandemii, které odhalil nejnovější celorepublikový výzkum agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti, i nahlédnutí pod pokličku toho, jak v Nakup na Dobro tyto otázky řešíme v praxi. Přejeme inspirativní čtení!
Udržitelný produkt – tisíc a jedna představ o jeho významu
Až 2/3 českých zákazníků berou při výběru produktů aspoň někdy v potaz jejich udržitelnost. Pod tímto pojmem si nejčastěji představují produkt, který je vyroben z recyklovaných/recyklovatelných materiálů, je za férovou cenu, lze jej opravit nebo který jim vydrží delší dobu. 4 z 10 Čechů ale nedokáží udržitelný produkt nijak charakterizovat. Žádné strachy, u nás se nespletete. Vlevo, vpravo i uprostřed - ať kliknete kamkoliv, udržitelné produkty číhají všude, kam se podíváte.
Eko doprava zdarma a Dobrý skutek k tomu
Nejčastější volbou pro doručení balíčku je vyzvednutí na odběrném místě. Suma sumárum se jedná o optimálně vyvážené požadavky na cenu, pohodlnost a rychlost doručení. U výdejního okénka to však zdaleka nekončí. Do hry vstupuje faktor, který u nás najdete od samotného spuštění našeho e-shopu a upřednostnila by ho více než polovina českých zákazníků – ekologická doprava zdarma.
V našem případě je však ještě okořeněná špetkou Dobrých skutků. Jako jeden z prvních českých e-shopů, který tuto možnost nabízí, jsme se rozhodli zákazníky motivovat šířit Dobro za hranice internetového světa. Vytvořili jsme si vlastní charitativní modul, ve kterém pravidelně obměňujeme projekty, které lze přihodit do košíku spolu s objednávku. Namísto platby za eko dopravu, kterou mají všichni zákazníci díky partnerství s DPD zdarma, už jsme tak rozdali na sto Nocleženek, zasadili přes 4 000 stromů na Vysočině, přispěli na 177 obědů pro děti v nouzi a právě nyní plníme poslední přání nejkřehčích seniorů.
Uhlíkovou stopu máte? A můžeme ji vidět?
Dalším střípkem skládačky, se kterým se při online nákupech doposud setkala pouze čtvrtina Čechů, je kompenzace uhlíkové stopy. Více než třetina zákazníků by chtěla aspoň u některých kupovaných produktů znát jejich uhlíkovou stopu a 43 % zákazníků by uvítalo označování ekologické stopy produktů v obchodech. A my máme horkou Dobrovinku, že již brzy budeme měřit uhlíkovou stopu naší vlastní produktové řady, a zároveň u ní udržovat co nejkratší dodavatelský řetězec.
Druhý život krabicím
Sami razíme myšlenku, že nejlepší obal je ten, který nikdy nevznikl. Proto recyklujeme obaly, použitým a vratným krabicím dáváme druhou šanci. Nemusíte mít obavy, naši kolegové s hendikepem se s péčí starají o to, aby ekologické balení potěšilo planetu i bezpečí vaší zásilky. Dobro běžně balíme do již jednou použité kartonové krabice, která se kvalitou vyrovná krabicím novým a předčí je v šetření přírody a nákladů. Ekologicky nebalíme jen na venek, ale i uvnitř. K výplni balíků nejčastěji používáme kartonové střiže vlastní výroby (tedy karton, který už nelze kvůli nedostačující kvalitě využít jako obal), zmačkaný papír nebo vlnitou papírovou lepenku. A jsme rádi, že naše přesvědčení podporují a sami by uvítali téměř 2/3 kupujících (zejména ženy).
Třešnička na konec – Dobré skutky jsou in
Dárky od sociálních podniků a chráněných dílen, výrobky lidí s duševním onemocněním a zdravotním hendikepem. Z části jsme právě popsali naše produkty, ale zároveň i fakt, že Češi stále častěji nakupují dárky, které pomáhají. S jejich nákupem mají zkušenost téměř 4 z 10 Čechů, 1 z 10 pak takový dárek někdy obdržel. Téměř 2/3 obyvatel nakupují aspoň někdy produkty od sociálních podniků či chráněných dílen. Trumfneme číslo a posuneme ho ještě o krapet výš? My věříme, že levou zadní!
Udržitelnost e-shopů je velké téma
Výsledky průzkumu potvrzují, že i v oblasti online nakupování je důležitost udržitelnosti nezpochybnitelná. Celkem 40 % Čechů uvádí, že je pro ně důležité, zda se e-shop chová udržitelně, a 33 % se aspoň někdy zajímá, zda daný e-shop získal nějaká ocenění v oblasti udržitelnosti.
No jo. Jak ale takový e-shop poznat? Třeba díky zelenému logu s označením ,Udržitelný e-shop’, kterým se pyšní i Nakup na Dobro. Právě touto cestou společnost Heureka svým zákazníkům zjednodušuje cestu k udržitelnému nakupování. „Zároveň oceňujeme ty e‑shopy, kterým není společenská odpovědnost a udržitelnost lhostejná a zaslouží si ocenění a veřejnou podporu jejich podnikání,“ říká Tomáš Braverman, generální ředitel skupiny Heureka Group. A my jsme rádi, že naši poličku slávy také zdobí první místo v soutěži ShopRoku v kategorii Udržitelný e-shop.